fbpx

Adverteren op Google

S.E.A. of SEarch engine advertising

Wist je dat er een manier is om je website bovenaan Google’s zoekresultaten te krijgen zonder dat je een SEO-guru hoeft te zijn? Het heet Search Ads Advertising, ofwel SEA. 

Weet wel: This ain’t a free lunch. Je moet wel betalen voor deze zoekmachine advertenties, maar het is wel de snelste manier om je website te laten stijgen in de zoekresultaten. Dit is vooral handig als je net begint met een nieuwe website en nog geen tijd had gehad om het op te bouwen met SEO.

Ook belangrijk om te weten is dat je niet zomaar alles moet inzetten op SEA, het is ook belangrijk om te blijven werken aan je SEO. Maar als je snel resultaat wilt zien, dan is SEA een geweldige optie.

Google Ads​

Adverteren op Google is de snelste strategie om leads en sales te vergroten. Je hebt waarschijnlijk in het verleden Google Ads gebruikt en zei: ‘Google Ads werkt niet voor mijn bedrijf’. Klinkt bekend? De kans is groot dat je de advertentiecampagne zelf beheerde en geld verspilde vanwege je gebrek aan ervaring. Of je had iemand aan boord die  klikken gebruikte om campagnesucces te meten, in plaats van conversies.

Geef je bezoekers wat ze zoeken​

Tegenwoordig is Google het favoriete advertentiemedium geworden met meer dan 4 miljard zoekopdrachten per dag. Als je de advertentiemogelijkheden die Google vandaag biedt niet maximaliseert, zullen je concurrenten dat wel doen. Met dit in gedachten, hoe kan je ervoor zorgen dat je bedrijf wordt gevonden door de juiste doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat wanneer mensen naar je producten of diensten zoeken, zij die van jou vinden en niet die van je concurrenten? Met SEA ( Search Engine Advertising of zoekmachine adverteren) ontwikkelen we campagnes, geoptimaliseerd voor de doelstellingen van je bedrijf. Zo halen we altijd samen het best mogelijke resultaat uit je budget.

Search advertising

Search advertising of adverteren op zoekmachines is verreweg de snelste manier om doelgericht klanten naar je website te halen. Is het je ooit opgevallen hoe zoekmachines ‘gesponsorde advertenties’ weergeven op hun zoekresultatenpagina? Deze advertenties, beter bekend als Pay-Per-Click- of Pay-Per-Action-advertenties, helpen klanten in contact te komen met bedrijven die producten of diensten aanbieden waarnaar ze op zoek zijn. Met PPC advertenties adverteren we je bedrijf via zoekmachines. Wanneer mensen op Google of Bing naar een product of dienst zoals die van jou zoeken, helpen we je bedrijf op dat moment bovenaan te verschijnen. Met doel- en prestatiegerichte campagnes brengen we je producten en diensten bij de juiste doelgroep wanneer ze erom vragen. Miljarden zoekopdrachten worden elke dag uitgevoerd op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Als mensen zoekwoorden gebruiken, vertellen ze de wereld waar ze naar op zoek zijn, waarom ze het willen en waar ze het willen kopen. En wij? Wij lezen gewoon mee! Met behulp van doelgerichte zoekwoorden, advertenties en PPC-marketing (Pay-per-Click) kunnen we je vertellen hoeveel mensen zoeken naar wat je merk te bieden heeft – en ook informatie verzamelen over de intentie achter de zoekopdrachten. Door je bovenaan de zoekresultaten te brengen, krijg je een brede zichtbaarheid van je advertenties en kunnen we verschillende zoekwoorden en advertentieteksten testen die van toepassing zijn op je marketingstrategie. Samen bereiken we je doelgroepen en bedrijfsdoelen door middel van onderzoek, planning, implementatie en optimalisatie. Klinkt goed toch?

Display advertising​

Display advertising, ook wel bekend als banner advertising, is een manier om je merk en producten te laten zien aan een groot publiek. Dit doe je door je advertenties te laten zien op verschillende websites. Denk bijvoorbeeld aan een banner op een nieuwssite of een video-advertentie op YouTube. Het doel is om je merk en producten zichtbaar te maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

 

Een voorbeeld van een display campagne kan zijn, een webshop die zich richt op wandelschoenen. Zij willen hun producten aan een breder publiek laten zien en kiezen ervoor om hun banners te laten zien op een website die zich richt op wandelen en outdoor activiteiten. Hierdoor bereiken zij mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in hun producten en zijn zij waarschijnlijker om een aankoop te doen.

Het mooie van display advertising is dat je je doelgroep heel specifiek kunt selecteren. Dit kan bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens, interesses of eerder online gedrag. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. 

 

Display advertising is een krachtige manier om je merk onder ogen te krijgen van je doelgroep en kan bijdragen aan een grotere conversie. Dus als je op zoek bent naar een groter bereik en een verhoogde merkbekendheid, is display advertising een optie om in overweging te nemen.

Remarketing & retargeting

Remarketing gaat over het opnieuw benaderen van mensen die al eerder contact met je bedrijf hebben gehad. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een bezoek aan je website, het openen van een e-mail of het invullen van een formulier. Je kunt dan bijvoorbeeld een campagne starten om deze mensen een speciaal aanbod te doen of hen een herinnering te sturen over een product of dienst die ze eerder hebben bekeken.

 

Retargeting daarentegen, is gericht op mensen die specifieke acties op je website hebben ondernomen, zoals het toevoegen van een product aan hun winkelmandje maar het niet hebben afgerekend. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een campagne starten om deze mensen te herinneren aan hun onafgeronde aankoop en hen een speciale kortingscode aanbieden.

 

Met de juiste advertenties en retargeting bereiken we je doelgroep op de belangrijke momenten. We volgen je potentiële klanten en benaderen ze met nauwkeurige communicatie op basis van gebruikersgedrag.

Goede vraag! SEA campagnes plaatsten je bedrijf op het juiste moment voor het juiste publiek. Een SEA-campagne kan al heel snel resultaten opleveren. SEA kan indien nodig ook worden in- en uitgeschakeld. Met SEA kan je nagaan hoeveel je CPA (kosten per acquisitie) is, omdat je kan zien hoeveel je per klik betaalt en hoeveel klikken er nodig zijn om een ​​verkoop te converteren.

Dat hangt van veel verschillende factoren af.
Het goede nieuws is dat je met vrijwel elk budget Google Ads-campagnes kan uitvoeren. Het hangt echt van je branche en website af hoeveel websitebezoeken je met je budget zal genereren. Het is duidelijk dat hoe meer budget je kan investeren, hoe meer verkeer je kan krijgen. Zodra je campagnes winstgevend zijn, kan je kijken naar het vergroten van je bereik. Je Google Ads-budget is afhankelijk van de kosten per klik en hoe goed je website converteert. Om te beginnen maak ik een berekening die rekening houdt met de omzet per klant en met de conversieratio van je website. Mogelijk beschik je al over gegevens voor deze berekening. Zo niet, dan kunnen we benchmarks uit de branche gebruiken. Hoe dan ook, ik kan je helpen met een budgetaanbeveling en het stellen van realistische verwachtingen.

Beide zijn belangrijk. Het is effectief om de twee op verschillende tijdstippen te gebruiken bij het starten van je bedrijf en pas samen als je merk er eenmaal staat. Bij het starten van je bedrijf raad ik aan te beginnen met een PPC-campagne om je reclame en naamsbekendheid te vergroten. Terwijl je de resultaten en feedback van je PPC-campagne verzamelt, kan je deze gegevens gebruiken om je SEO-strategie te starten. Drijf dus zowel betaald als organisch verkeer naar je website.

Het opzetten van een Google Ads-campagne is vrij ingewikkeld als je het goed. Het is niet zomaar klikken op een paar knoppen. Het opzetten van een nieuwe campagne omvat het volgende en meer:

  • Inzicht in je advertentiedoelstellingen
  • Inzicht in je producten en de winstgevendheid ervan
  • Bepalen welke campagnetypen het meest geschikt zijn
  • Keywordresearch of Trefwoordonderzoek
  • Het creëren van de juiste campagnestructuur om de kosten te drukken
  • Je campagne-ideeën kunnen ertoe leiden dat verschillende Google Ads-campagnes worden gemaakt om effectiever te zijn
  • Teksten aanmaken voor alle verschillende advertenties
    (Het is niet ongebruikelijk dat een ‘eenvoudige’ campagne honderden advertentievarianten bevat als deze goed wordt uitgevoerd)
  • Creëren of leveren van input voor verschillende banneradvertenties (bij Displaycampagnes)
  • Conversies bijhouden instellen binnen Google Analytics
    Dit kan eenvoudig zijn, maar kan ook erg tijdrovend zijn.
  • Kleine aanpassingen aan je website om conversies bij te houden

    …en veel meer.

Dit kost veel tijd, maar uiteindelijk betekent het dat je je geld goed investeert en je een hoger rendement behaalt. Goed opgezette campagnes zullen je zeker geld besparen, en mogelijk veel opleveren.

Je campagnes moeten regelmatig worden beheerd en geoptimaliseerd om ze in de loop van de tijd beter te laten werken en je in staat te stellen ze uit te breiden.

Dit omvat het maken van nieuwe advertentiegroepen en zoekwoorden, het onderbreken van advertenties of zoekwoorden die niet werken, het doen van suggesties voor nieuwe campagnes, het controleren of het budget toereikend is en het maken van suggesties over waar je het kan verhogen, zorgen dat je advertenties niet worden weergegeven voor irrelevante trefwoorden en nog veel meer. Het advertentielandschap is dynamisch. Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven, worden er miljoenen berekeningen uitgevoerd in een realtime veiling. Door het te optimaliseren, blijven je campagnes verbeteren en uitbreiden. Zelfs als er niets werd aangeraakt en andere adverteerders nieuwe campagnes zijn begonnen, kunnen je resultaten van week tot week of van maand tot maand heel anders zijn.

Open chat
Hello 👋
Hoe kan ik je helpen?